flag Судова влада України

Отримуйте інформацію лише з офіційних джерел

Єдиний Контакт-центр судової влади України 044 207-35-46

Статистичний аналіз розгляду справ про адміністративні правопорушення щодо порушень правил карантину людей за 2020 рік та за 4 місяці 2021 року

27 травня 2021, 13:24

З виникненням коронавірусної хвороби COVID-19 в Україні прийнято низку нормативно-правових актів проти її виникнення та поширення.

Одним із ключових змін до законодавства України став Закон України «Про внесення змін до деяких законодавчих актів України, спрямованих на запобігання виникненню і поширенню коронавірусної хвороби (COVID-19)» № 530-IX від 17 березня 2020 року. Цим законом Кодекс України про адміністративні правопорушення доповнено статтею 44-3 такого змісту: «Порушення правил щодо карантину людей, санітарно-гігієнічних, санітарно-протиепідемічних правил і норм, передбачених Законом України «Про захист населення від інфекційних хвороб», іншими актами законодавства, а також рішень органів місцевого самоврядування з питань боротьби з інфекційними хворобами, - тягне за собою накладення штрафу на громадян від однієї (17000 грн) до двох тисяч (34000 грн) неоподатковуваних мінімумів доходів громадян і на посадових осіб - від двох (34000 грн) до десяти тисяч (170000 грн) неоподатковуваних мінімумів доходів громадян».

Законом України «Про внесення змін до Кодексу України про адміністративні правопорушення щодо запобігання поширенню коронавірусної хвороби (COVID-19)» № 1000-IX від 06 листопада 2020 року статтю 44-3 КУпАП доповнено частиною другою такого змісту: «Перебування в громадських будинках, спорудах, громадському транспорті під час дії карантину без вдягнутих засобів індивідуального захисту, зокрема респіраторів або захисних масок, що закривають ніс та рот, у тому числі виготовлених самостійно, - тягне за собою накладення штрафу від десяти (170 грн) до п’ятнадцяти (255 грн) неоподатковуваних мінімумів доходів громадян». Закон набрав чинності 21 листопада 2020 року.

Таким чином лише з 21 листопада 2021 року законодавцем пом'якшено адміністративну відповідальність за перебування в громадських будинках, спорудах, громадському транспорті під час дії карантину без вдягнутих засобів індивідуального захисту, зокрема респіраторів або захисних масок, що закривають ніс і рот, у тому числі виготовлених самостійно.

На сьогодні стаття 44-3 КУпАП містить дві частини, які передбачають відповідальність за порушення правил щодо карантину людей.

Норми частини 1 статті 44-3 КУпАП є бланкетними, а тому серед ознак суті такого адміністративного правопорушення обов’язково повинно бути посилання на конкретний нормативно-правовий акт, яким встановлюються відповідні правила та якого не дотрималась особа, яка притягається до адміністративної відповідальності, порушивши тим самим законодавчі приписи.

Тоді, як частиною 2 статті 44-3 КУпАП передбачено виключно адміністративну відповідальність за перебування в громадських будинках, спорудах, громадському транспорті під час дії карантину без вдягнутих засобів індивідуального захисту, зокрема респіраторів або захисних масок, що закривають ніс та рот, у тому числі виготовлених самостійно.           

Відповідно до статей 219, 222, 236 КУпАП  справи про адміністративні правопорушення, передбачені частиною другою статті 44-3 КУпАП, розглядають виконавчі комітети (а в населених пунктах, де не створено виконавчих комітетів, - виконавчі органи, що виконують їх повноваження) сільських, селищних, міських рад, органи Національної поліції та органи державної санітарно-епідеміологічної служби.

Судді районних, районних у місті, міських чи міськрайонних судів розглядають справи про адміністративні правопорушення, передбачені частиною першою статті 44-3 КУпАП.

За 2020 рік у Шепетівському міськрайонному суді Хмельницької області перебувало в провадженні 117 справ про адміністративне правопорушення, передбачене статтею 44-3 КУпАП, 32 справи повернуто до Шепетівського ВП ГУ НП в Хмельницькій області, в тому числі 17 - для належного оформлення.

Із загальної кількості справ, що перебували в провадженні суду у 2020 році розглянуто 83 справи, з яких по 81 – провадження закрито з таких підстав:

39 справ – у зв’язку із звільненням від адміністративної відповідальності при малозначності правопорушення, з них за:  

  • перебування в громадських будинках і спорудах, громадському транспорті без вдягнутих засобів індивідуального захисту, зокрема респіраторів або захисних масок, що закривають ніс та рот, у тому числі виготовлених самостійно – 30 справ;
  • перебування на вулицях без документів, що посвідчують особу, підтверджують громадянство чи її спеціальний статус, без посвідчення про взяття на облік бездомної особи – 7 справ;
  • здійснення регулярних та нерегулярних перевезень пасажирів автомобільним транспортом, зокрема перевезень пасажирів на міських автобусних маршрутах у режимі маршрутного таксі, в кількості більшій, ніж кількість місць для сидіння, що передбачена технічною характеристикою транспортного засобу, визначена в реєстраційних документах на цей транспортний засіб – 1 справа;
  • за приймання відвідувачів у магазині під час карантину – 1 справа.

40 справ закрито за відсутністю події і складу адміністративного правопорушення, з них за:

  • перебування в громадських будинках і спорудах, громадському транспорті без вдягнутих засобів індивідуального захисту, зокрема респіраторів або захисних масок, що закривають ніс та рот, у тому числі виготовлених самостійно – 23 справи;
  • перебування на вулицях без документів, що посвідчують особу, підтверджують громадянство чи її спеціальний статус, без посвідчення про взяття на облік бездомної особи – 2 справи;
  • залишення місця самоізоляції – 3 справи;
  • за приймання відвідувачів у магазині під час карантину – 12 справ.

2 справи за перебування в громадських будинках і спорудах, громадському транспорті без вдягнутих засобів індивідуального захисту, зокрема респіраторів або захисних масок, що закривають ніс та рот, у тому числі виготовлених самостійно; перебування на вулицях без документів, що посвідчують особу, підтверджують громадянство чи її спеціальний статус, без посвідчення про взяття на облік бездомної особи – закрито за закінченням строків накладення адміністративного стягнення.

По 1 справі за перебування в громадських будинках і спорудах, громадському транспорті без вдягнутих засобів індивідуального захисту, зокрема респіраторів або захисних масок, що закривають ніс та рот, у тому числі виготовлених самостійно накладено адміністративне стягнення у вигляді штрафу в розмірі 170 грн.

1 справа на кінець  звітного періоду – нерозглянута.

За 4 місяці 2021 року у Шепетівському міськрайонному суді Хмельницької області перебувало в провадженні 56 справ про адміністративне правопорушення, передбачене статтею 44-3 КУпАП. Три справи повернуто до Шепетівського РУП ГУ НП в Хмельницькій області для належного оформлення. Дві справи направлено на розгляд за територіальною підсудністю.

Із загальної кількості розглянутих справ, що перебували в провадженні суду у період з 01 січня 2021 року по 30 квітня 2021 року, по 44 провадження закрито, з таких підстав:

22 справи – у зв’язку із звільненням від адміністративної відповідальності при малозначності правопорушення, з них за:

- перебування в громадських будинках і спорудах, громадському транспорті без одягнених засобів індивідуального захисту (тобто респіраторів або захисних масок) - 1;

- перебування на вулицях без документів, що посвідчують особу, підтверджують громадянство чи її спеціальний статус – 18;

- діяльність суб’єктів господарювання, які обслуговують відвідувачів, у яких: не нанесено маркування для перебування в черзі з дотриманням дистанції між відвідувачами не менш як 1,5 метра – 1;

- приймання відвідувачів суб’єктами господарювання, які провадять діяльність у сфері торговельного і побутового обслуговування населення – 1.

- допуск на територію міського ринку суб’єктів господарювання та працівників ринку без проходження температурного скринінгу – 1.

21 справа – за відсутністю події і складу адміністративного правопорушення, з них за:

  • перебування на вулицях без документів, що посвідчують особу, підтверджують громадянство чи її спеціальний статус - 12;
  • перебування в громадських будинках і спорудах, громадському транспорті без одягнених засобів індивідуального захисту (тобто респіраторів або захисних масок) – 1;
  • діяльність суб’єктів господарювання, які обслуговують відвідувачів, у яких: не нанесено маркування для перебування в черзі з дотриманням дистанції між відвідувачами не менш як 1,5 метра – 1;
  • здійснення прийому відвідувачів та проведення діяльності торгівельно-побутового обслуговування населення – 7.

1 справа - за закінченням строків накладення адміністративного стягнення (перебування в громадських будинках і спорудах, громадському транспорті без одягнених засобів індивідуального захисту (тобто респіраторів або захисних масок)).

По 3-х розглянутих справах про адміністративне правопорушення, передбачене ст. 44-3 КУпАП накладено штраф на суму 51 000 грн:

по одній справі накладено адміністративне стягнення у виді штрафу в розмірі однієї тисячі неоподатковуваних мінімумів доходів громадян, що становить 17 000 гривень за роботу після 23-ї та до 7-ї години, із забороною проведення розрахункових операцій після 22-ї години, суб’єктів господарювання з надання послуг громадського харчування (ресторанів, кафе, барів, закусочних, їдалень, кафетеріїв, буфетів тощо), крім діяльності з надання послуг громадського харчування із здійсненням адресної доставки замовлень та замовлень на винос і діяльності після 23-ї години 31 грудня 2020 р. до 1-ї години 1 січня 2021 р.

По двох справах накладено адміністративне стягнення у виді штрафу в розмірі однієї тисячі неоподатковуваних мінімумів доходів громадян, що становить 17 000 гривень за приймання відвідувачів суб’єктами господарювання, які провадять діяльність у сфері громадського харчування (барів, ресторанів, кафе тощо), крім діяльності з надання послуг громадського харчування із здійсненням адресної доставки замовлень, замовлень на винос та закладів громадського харчування в аеропортах.

Залишок нерозглянутих справ на кінець звітного періоду становить 3 справи.

Аналіз підготували:

Помічник судді Притуліна Д.О., секретар суду Яременчик Т.В.